Skrikmetoden?

Nu är det dags att Selma börjar somna in i sin säng har vi bestämt. Dels för att hon är så medveten nu och gärna bestämmer rutinerna kring hennes sänggående helt själv, dels då jag sover så uruselt när hon ligger bredvid mig eftersom hon då vill tutta stup i kvarten. Flyttar jag mig, så flyttar hon efter. BVC tror att anledningen till att hon är svårnattad, äter stup i kvarten på natten och att hon vägrar sin puré på dagen, hänger ihop.

* Eftersom hon somnar i vår säng bredvid nån av oss, och sedan vaknar på en helt annan plats, dvs i sin egen säng, så blir hon ledsen och lite "vilse" eftersom hon inte är där hon somnade in menar BVC.
* Då hon vaknar vilsen och ledsen vill hon vara hos mig och få tröst, vilket hon får genom att äta... Sen lägger jag tillbaka henne i sin säng när hon somnat. När hon sedan vaknar så är det klart samma sak igen. 
* Eftersom detta resulterar i att hon äter ca en gång i timmen på natten så är hon så mätt på dagen att hon inte behöver sin lunch och därför är helt ointresserad av sin puré...

Det är en ond cirkel helt enkelt. BVC tror att hon automatiskt kommer att sova bättre om nätterna om hon somnar i sin egen säng så nu är vi fast beslutna att prova den s.k. "skrikmetoden". När hon är mätt och belåten ska vi lägga henne i sin egen säng, kanske nynna lite och hålla handen. Om hon börjar gråta ska vi berätta för henne att nu är det dags att sova, stryka henne lite över håret och bara finnas där. Inte lyfta upp henne! Vi ska dock inte gå ut ur rummet och överge henne, utan hela tiden finnas där. Jag tror på det och känner mig redo och peppad! Hoppas det ger resultat snabbt!

Idag åkte Ximena och Christian hem efter att ha varit här sedan i måndags. Vi har haft det jättemysigt och mest bara ätit, fikat och pratat. Det slog mig dock just att jag inte tagit ett enda kort på hela tiden! Ska be Ximena maila över lite bilder så jag kan lägga ut på bloggen. Ni får hålla till godo med en bild från i lördags när vi fikade på Espressohouse sålänge.

KRAM


Kommentarer
Postat av: Erla Björg

Hoppas allt går superbra när ni börjar med

"skrikmetoden"

2010-04-29 @ 10:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0